سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیلت آلومینیوم

همگن سازی

از هموژن سازی به منظور برطرف کردن جدایش و مغزه بندی در قطعات ریختگی یا پس از کار سرد یا کارگرم انجام می شود. این فرایند در دماهای بالا و زمان های طولانی صورت می گیرد. برنج های گوناگون کار شده به ندرت هموژن می شوند؛ با وجود این، چون در بین مراحل کاهش های سایز به فرایند مکرر آنیل نیز نیاز است، معمولاً زمانی که فلز اولیه تا اندازه ی پایانی کار سرد می شوند تناوب و تکرار در «کار سرد و آنیل» موجب آن می شود که محصول پایانی (برنج کار شده) عاری از آثار جدایش بوده و نیاز به هموژن سازی در آن از بین برود. نفوذ اتم ها و لذا حصول شرایط هموژن در قلع - برنزها، سیلیکون - برنزها و آلومینیوم – نیکل ها آهسته تر و مشکل تر از آلیاژهای دیگر پروفیل آلومینیوم است. بنابر این معمولاً آلیاژهای فوق قبل از کار سرد (و یا گرم) در معرض عملیات هموژن سازی / همگن سازی طولانی قرار می گیرند.

فسفر برنزهای حاوی قلع زیاد (بیشتر از %  8) نیز برای رسیدن به تمایز نهایی مورد توجه قرار دارند. اگر چه گاهی در این آلیاژها «کار گرم» انجام می شود؛ لیکن نورد سرد رایج تر است. در این حال، در ابتدا لازم است فاز قلع مجزا و پخش شود؛ با این کار استحکام و شکل پذیری فلز افزایش یافته و سختی آن قبل از نورد کاهش می یابد. این اهداف توسط هموژن سازی در C°760 / F°1400 به دست می آیند

اتصالات مکانیکی (Mechanical Joining)

آلومینیومی و آلیاژهای آن می توانند به سهولت، به سایر انواع پروفیل آلومینیومی و یا فلزات غیر مشابه، و یا با غلیر فلزات، بر اساس اتصالات مکانیکی و موارد مشتمل بر آن مثل بست و یراق مکانیکی، چین دھی، میله کوبی، و یا به هم قفل زنی مکانیکی (Interlocking Joints) پیوند زده شوند.

امروزه در زندگی اطراف ما انواع بیشماری از اتصالات مکانیکی وجود داشته و مورد استفاده قرار دارند. این اتصالات حجم بزرگی از پیوندهای لازم صنعتی و غیره را تشکیل می دهند. آنها از نظر تکنیک، ظواهر و زیباسازی به طور مداوم توسعه می یابند. برخی از این تفاوت های اساسی پیرامون کاربردهای مختلف و جدیدتری است که از آنها انتظار می رود.

شکل 2 و جداول بعدی برخی ویژگی های این پیوندزنی یا اتصالات را نشان می دهد.

ممکن است مقاومت قطعات در برابر کشش، در تمام قسمت های چسب کاری شده، یکنواخت نباشد. عوامل مؤثر در این رابطه عبارتند از: جنس قطعه، و ضعیت سطح آن، ضخامت قطعه، طول قسمت چسب خورده، و مشخصات هندسی چسب.

در این رابطه مشخصات چسب ها را، به صورت زیر می توان دسته بندی کرد:

 1- مشخصات کششی

 2- مشخصات برشی

 3- مقاومت حرارتی

 4- مقاومت در برابر محلول های شیمیایی مختلف مثل آب و سیال های بیشمار

امروزه تولید کنندگان معتبر چسب ها، شاخص های مقداری و طبقه بندی شده ی بسیار دقیقی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند؛ به طوری که مصرف کنندگان در استفاده از آن در موقعیت های بسیار دقیقی قرار می گیرند.

جدول کمکی استاندارد برای فرایند چسبه کاری

جداول زیر خواص، کاربردها، فعالیت های اولیه ی مورد نیاز و پارهای آزمایش های مورد توجه در عملیات چسب کاری را در استاندارد DIN معرفی می کند:

 لحیم کاری (Soldering)

لحیم کاری یکی از ساده ترین پروسه های اتصال دائم است که عموماً بر روی فلزات ظریف و با حرارت پذیری سریع انجام شده و مورد استفاده دارد. در این متد، جسم پیوند دهنده (عموماً لحیم) با یک عنصر حرارتی و ماده ی تمپر کننده ی قبلی اتصال مناسبی را بین دو فلز ایجاد می کند.

آلومینیومی و آلیاژهای آن در زمره ی بهترین مواد مهندسی قابل لحیم کاری هستند، لحیم کاری مورد استفاده ی وسیعی در اتصال ترکیبات آلومینیومی، با عملکردهای گوناگون، مثل لوله کشی، سخت افزار، هوافضا، رادیاتور انواع خودروها و مدار چاپی دارد.

 

در این حال، استفاده کننده می تواند برای کلیه ی حالات – بجز اتصال های در اندازه ی بزرگ - به بازدهی این روش اعتماد کند. لحیم کاری پروسه ای سودمند و ویژه برای اتصال هادی های الکتریکی است. جداول 3 تا 7 ، جنبه های مختلف لیحم کاری را در بر می گیرند.